Opinnäytetyöt

Tulokset kategoriasta aihe hakusanalla . Takaisin


Oppiaine:
Opinnäytetyön tyyppi:
Laitos:Farmasian laitos
Tiedekunta:Terveystieteiden tiedekunta
Korkeakoulu:It-Suomen yliopisto
Tiivistelmä: Sarjoittainen pnsrky on yleisin harvinaisista trigeminaalisten autonomisten neurovaskulaaristen pnsrkyjen oireyhtymist. Sairauden elinikinen esiintyvyys vestss on n. 1/1000 ja se on miehill yleisemp. Kuvaileva nimi viittaavaa sairauden tyypilliseen esiintymismuotoon: rimmisen voimakas, killisesti alkava ja loppuva toispuoleinen pnsrky iskee hoitamattomana minuuteista tunteihin kestvin kohtauksina, jotka voivat toistua useita kertoja vuorokaudessa. Pnsryn lisksi kohtauksiin liittyy joukko muita, posin neurologisia oireita. Episodisessa tautimuodossa kohtaukset toistuvat muodostaen viikkoja, jopa kuukausia kestvi sarjoja, joiden vlill on yli kuukauden kestvi oireettomia jaksoja. Kroonisessa muodossa oireettomat jaksot kestvt alle kuukauden tai niit ei ole lainkaan. Sairauden etiologia on merkittvilt osin tuntematon, mutta joitakin patofysiologisia mekanismeja tunnetaan. Sairaus on osin perinnllinen. Sarjoittainen pnsrky voidaan Suomessa luotettavasti diagnosoida vain erikoissairaanhoidossa, mutta sairauden hoito voidaan toteuttaa perusterveydenhuollossa. Sairauden hoito jaetaan kohtausten akuuttihoitoon ja kohtausten ehkisyhoitoon. Akuuttihoidossa vahvinta nytt on hapen ja suonensisisten triptaanien tehosta, ehkisyhoidossa verapamiilista ja kortikosteroideista. Mikli lkehoidot ovat osoittautuneet riittmttmiksi tai sopimattomiksi, voidaan sarjoittaisen pnsryn hoitamisessa turvautua mys kirurgisiin keinoihin, joista selkeint nytt on takaraivohermon neuromodulaatiosta. Sopivin hoitokeino lytyy vain kokeilemalla. Vaihtoehtoisina hoitomuotoina sarjoittaisen pnsryn estohoidossa erityisesti klassisiksi psykedeeleiksi luokiteltavilla psilosybiinisienill ja LSD:ll koetaan kolmen retrospektiivisen kyselytutkimuksen perusteella olevan selkesti paitsi muita itsehoitokeinoja, mys tavanomaista lkehoitoa tehokkaampi vaikutus. LSD-analogi BOL-148:lla (2-bromo-LSD) on tehty pieni kliininen tutkimus, jossa sen estohoitovaikutuksen koettiin vastaavan kyseltutkimuksissa kuvailtua LSD:n vaikutusta. Kahden retrospektiivisen kyselytutkimuksen perusteella hieman tavanomaista lkehoitoa tehokkaampaa estohoitovaikutusta koetaan olevan mys psykedeelisi ergoliineja sisltvill siemenill. Psykedeelien kytt kohtaushoitokeinona on harvinaisempaa, mutta kahden retrospektiivisen kyselytutkimuksen perusteella psilosybiini koetaan hengitettvn hapen veroiseksi kohtaushoitokeinoksi. Vaikutusta koettiin olevan mys ei-psykedeelisill annoksilla ja ei-psykedeelinen BOL-148 koettiin yht tehokkaaksi kuin psykedeeliset aineet. Haittavaikutukset koettiin vhisiksi. Olemassaolevat tutkimukset aiheesta ovat hyvin alustavia, mutta toisaalta niist saadut tulokset ovat lupaavia ja tmn vuoksi listutkimus on aiheellista. Huolellisen kirjallisuuskatsauksen jlkeen esitelln laatimani kyselytutkimussuunnitelma eri hoitokeinojen koettujen vaikutusten tutkimiseksi.



Vaihtoehtoisina hoitomuotoina sarjoittaisen pnsryn estohoidossa erityisesti klassisiksi psykedeeleiksi luokiteltavilla psilosybiinisienill ja LSD:ll koetaan kolmen retrospektiivisen kyselytutkimuksen perusteella olevan selkesti paitsi muita itsehoitokeinoja, mys tavanomaista lkehoitoa tehokkaampi vaikutus. LSD-analogi BOL-148:lla (2-bromo-LSD) on tehty pieni kliininen tutkimus, jossa sen estohoitovaikutuksen koettiin vastaavan kyseltutkimuksissa kuvailtua LSD:n vaikutusta. Kahden retrospektiivisen kyselytutkimuksen perusteella hieman tavanomaista lkehoitoa tehokkaampaa estohoitovaikutusta koetaan olevan mys psykedeelisi ergoliineja sisltvill siemenill. Psykedeelien kytt kohtaushoitokeinona on harvinaisempaa, mutta kahden retrospektiivisen kyselytutkimuksen perusteella psilosybiini koetaan hengitettvn hapen veroiseksi kohtaushoitokeinoksi. Vaikutusta koettiin olevan mys ei-psykedeelisill annoksilla ja ei-psykedeelinen BOL-148 koettiin yht tehokkaaksi kuin psykedeeliset aineet. Haittavaikutukset koettiin vhisiksi. Olemassaolevat tutkimukset aiheesta ovat hyvin alustavia, mutta toisaalta niist saadut tulokset ovat lupaavia ja tmn vuoksi listutkimus on aiheellista. Huolellisen kirjallisuuskatsauksen jlkeen esitelln laatimani kyselytutkimussuunnitelma eri hoitokeinojen koettujen vaikutusten tutkimiseksi.
Tiivistelmä EN: Cluster headache is the most common trigeminal autonomic cephalalgia. Lifetime prevalence is about 1/1000 and men are more commonly affected. The name describes the typical form of the illness. When untreated, an excruciatingly severe unilateral headache occurs several times per day accompanied by certain neurological symptoms. The symptoms begin and end suddenly lasting from minutes to hours. In the episodic form of the illness the attacks occur several times per day for months, with a yearly symptomless period of spontaneous remission of at least a month. In the chronic form there are no periods of spontaneous remission or the remission periods last for less than a month. The etiology of the illness is mostly unknown but there are some known pathophysiological mechanisms. The illness is partly hereditary. In Finland, cluster headache can be reliably diagnosed only in specialist health care but the treatment can be administered and followed in primary health care. There are acute and preventive treatments. According to scientific evidence, acute treatment with oxygen and triptans is the most recommended while using verapamil and corticosteroids is the most recommended form of preventive treatment. Surgical treatments can be attempted if medication proves ineffective or unsuitable. Neuromodulation of the occipital nerve is the most recommended form of surgical treatment. The most suitable treatment method can only be found by trial and error. According to three retrospective questionnaire studies, using certain classical psychedelics (psilocybin mushrooms or LSD) as an alternative form of preventive medication is perceived more effective than other forms of alternative or ordinary preventive treatment. A small clinical study using the LSDanalogue BOL-148 (2-bromo-LSD) shows the preventive effect of BOL-148 to be similar to the perceived effect of LSD in the questionnaire studies. Also, according to two retrospective questionnaire studies, using seeds containing psychedelic ergolines is perceived as slightly more effective than ordinary preventive treatments. Using psychedelics in acute treatment is not as common, but according to two retrospective questionnaire studies, psilocybin mushrooms are perceived as effective as oxygen. Therapeutic effect was perceived also with non-psychedelic doses and the non-psychedelic BOL-148 was perceived as effective as the psychedelic substances. Side effects were perceived to be minor. The existing scientific studies concerning the use of psychedelics as an alternative form of medication are preliminary but the results are promising and more studies are needed to further examine the subject. After a thorough review of the literature, a questionnaire study on the subject is introduced.



According to three retrospective questionnaire studies, using certain classical psychedelics (psilocybin mushrooms or LSD) as an alternative form of preventive medication is perceived more effective than other forms of alternative or ordinary preventive treatment. A small clinical study using the LSDanalogue BOL-148 (2-bromo-LSD) shows the preventive effect of BOL-148 to be similar to the perceived effect of LSD in the questionnaire studies. Also, according to two retrospective questionnaire studies, using seeds containing psychedelic ergolines is perceived as slightly more effective than ordinary preventive treatments. Using psychedelics in acute treatment is not as common, but according to two retrospective questionnaire studies, psilocybin mushrooms are perceived as effective as oxygen. Therapeutic effect was perceived also with non-psychedelic doses and the non-psychedelic BOL-148 was perceived as effective as the psychedelic substances. Side effects were perceived to be minor. The existing scientific studies concerning the use of psychedelics as an alternative form of medication are preliminary but the results are promising and more studies are needed to further examine the subject. After a thorough review of the literature, a questionnaire study on the subject is introduced.
Yhdiste:LSD, BOL-138, LSA, psilosybiinisienet
Aihe:Sarjoittainen pnsrky
Menetelmät:Kirjallisuuskatsaus
Otoskoko:<span style="background-color:yellow;"></span>
Muuta:<span style="background-color:yellow;"></span>
Tagit: alternative, BOL-148, cluster, headache, LSA, LSD, mushroom, psilocin, psilocybin, psilosiini, psilosybiini, psilosybiinisienet, psychedelic, psykedeeli, pnsrky, sarjoittainen, sienet, treatment, vaihtoehtohoidot
URL: <span style="background-color:yellow;">http</span><span style="ba...
PDF: Lataa


MDMA-avusteisen psykoterapian vaikuttavuus ja psyykkinen turvallisuus (Teo<.., 2017)
Oppiaine:<span style="background-color:yellow;">Psykologia</span><span style="background-color:yellow;"></span>
Opinnäytetyön tyyppi:<span style="background-color:yellow;">Kandidaatin</span><span style="background-color:yellow;"></span> <span style="background-color:yellow;">tutkielma</span><span style="background-color:yellow;"></span>
Laitos:Psykologian ja logopedian osasto
Tiedekunta:Lketieteellinen tiedekunta
Korkeakoulu:Helsingin yliopisto
Tiivistelmä: MDMA:ta (3,4-metyleenidioksimetamfetamiini) kytettiin psykoterapian apuna ennen kuin MDMA:n viihdekytt ekstaasin muodossa johti sen kriminalisaatioon Yhdysvalloissa vuonna 1985. MDMA:lla on kuitenkin yh ajateltu olevan psykoterapiatilanteelle hydyllisi vaikutuksia sosioemotionaaliseen prosessointiin. Tutkimus MDMA-avusteisen psykoterapian (MDMA-AP) soveltumisesta pitkkestoisen, hoitoresistentin, traumaperisen stressihirin (PTSD) hoitoon on etenemss Yhdysvalloissa kolmannen vaiheen kliinisiin tutkimuksiin, ja hoitomuodolle pyritn saamaan mys Euroopan lkeviraston hyvksynt.



Tss tyss arvioitiin MDMA-AP:n vaikuttavuutta sek psyykkist turvallisuutta. Tutkimusaineistona kytettiin kliinisi ja kokeellisia tutkimuksia puhtaan MDMA:n vaikutuksista ihmisill rajoittuen viimeisten kymmenen vuoden aikana julkaistuihin, placebo-kontrolloituihin kaksoissokkotutkimuksiin sek nihin pohjaaviin seuranta- ja analyysijulkaisuihin.



MDMA-avusteisen psykoterapian todettiin olevan vaikuttavuudeltaan lupaava hoitomuoto ainakin pitkkestoisen, hoitoresistentin PTSD:n hoitoon. Monituntiset MDMA-AP-tapaamiset vaativat kuitenkin sek terapeuteilta ett potilailta suurempaa sitoutumista ja jaksamista kuin perinteisen pituiset tapaamiset, ja terapeuttien roolista MDMA-AP:n vaikuttavuudessa tarvitaan listietoa.



Puhtaalla MDMA:lla ei todettu kontrolloiduissa olosuhteissa olleen vakavia tai pysyvi psyykkisi haittavaikutuksia tutkimuksissa kytetyill kerta-annoksilla (<= 125 mg). Mys fysiologiset vaikutukset olivat enimmkseen lievi ja itsestn ohimenevi sek hyvin ennustettavia. Huomattavimmat riskit MDMA-AP- hoitoon osallistumisessa saattavat olla kardiovaskulaarisia. MDMA-AP:n ei todettu altistavan laittomien aineiden ongelmakytlle tutkimusolosuhteiden ulkopuolella, vaan onnistunut hoito ennemmin suojaa silt.
Tiivistelmä EN: MDMA (3,4-methylenedioxymethamphetamine) was used as an adjunct to psychotherapy before recreational use of MDMA in the form of ecstasy led to its criminalization in the U.S. in 1985. However, MDMA has still been thought to have psychotherapeutically beneficial effects on socioemotional processing. Research into MDMA-assisted psychotherapy (MDMA-AP) for chronic, treatment-resistant post-traumatic stress disorder (PTSD) is moving into Phase III clinical trials in the U.S., and the approval of European Medicines Agency will also be sought.



The purpose of this thesis was to assess the efficacy and psychological safety of MDMA-AP. Source material included, and was limited to, placebo-controlled & double-blind clinical (and experimental) studies of pure MDMAs effects in humans, as well as follow-up and analysis studies based on them, from the last decade.



The efficacy of MDMA-AP was found promising at least for chronic, treatment-resistant PTSD. However, MDMA-AP meetings that last for many hours do require, both from the therapists and the patients, more commitment and stamina than meetings of traditional length, and more research is needed on the role of therapists in MDMA-APs efficacy.



Pure MDMA in a controlled setting was not found to have severe nor non-transient adverse psychological effects in the single doses (<= 125 mg) used in the studies. Physiological effects were also mostly mild, transient, and highly predictable. The most considerable risks in participating in MDMA-AP treatment might be cardiovascular. MDMA-AP was not found to predispose the participants to problem use of illegal substances outside the research setting; rather, successful treatment protects from it.
Yhdiste:MDMA
Aihe:PTSD, haitallisuusarvio
Menetelmät:kirjallisuuskatsaus
Otoskoko:<span style="background-color:yellow;"></span>
Muuta:<span style="background-color:yellow;"></span>
Tagit: MDMA, psykoterapia, psyykkiset vaikutukset, PTSD, turvallisuus, vaikuttavuus
URL: <span style="background-color:yellow;"></span>
PDF: Lataa


Oppiaine:<span style="background-color:yellow;">Psykologia</span><span style="background-color:yellow;"></span>
Opinnäytetyön tyyppi:<span style="background-color:yellow;">Kandidaatin</span><span style="background-color:yellow;"></span> <span style="background-color:yellow;">tutkielma</span><span style="background-color:yellow;"></span>
Laitos:Kyttytymistieteiden laitos
Tiedekunta:Kyttytymistieteellinen tiedekunta
Korkeakoulu:Helsingin yliopisto
Tiivistelmä: Psykoaktiiviset kemialliset yhdisteet kuten alkoholi ja huumausaineet aiheuttavat kyttjssn ohimenevn muutoksen tmn tietoisuuden tasossa. Tt hetkellist muutosta tietoisuudessa on hydynnetty psykoterapian aikana. Psykoterapiassa eniten kokeiltuja yhdisteit ovat psykedeelit, jotka kuuluvat hallusinogeenisten huumausaineiden alaluokkaan. Niiden pasiallisia vaikutuksia ovat muuntunut kognitio ja havaintokokemus. Psykiatri Humphrey Osmond ja kirjailija Aldous Huxley kehittivt sanan psykedeeli kirjeenvaihdossaan yrittessn kuvailla niiden tuottamaa kokemusta (Tanne, 2004). Sana tulee kreikasta ja tarkoittaa suomeksi knnettyn mielt ilmentv. Tss kirjallisuuskatsauksessa tarkastellut tutkimukset ksittelevt posin psykedeelej (LSD, psilosybiini, meskaliini, DMT), mutta mys dissosiatiivisiin yhdisteisiin kuuluvaa ketamiinia ja empatogeeniksi tai entaktogeeniksi kutsuttua MDMA:ta. Kahden viimeisen yhdisteen farmakologinen vaikutusmekanismi eroaa psykedeelien vaikutusmekanismista, eivtk siksi ole luokiteltavissa psykedeeleiksi. Seuraavaksi puhuttaessa psykedeeleill avustetuista psykoterapioista on kuitenkin yksinkertaisuuden vuoksi nm kaikki yhdisteet luokiteltu psykedeeleiksi.



Vaikka psykedeeliksi voidaan luokitella useita eri yhdisteit, on kullakin psykedeelill sille ominaiset vaikutuksensa. Joidenkin mittareiden mukaan eri psykedeelien vlill vaikutukset ovat laadullisesti samat, mutta mrllisesti eroavat. Esimerkiksi Vollenweider & Kometer (2010) vertasivat psilosybiinin (useiden sienilajien sisltm psykoaktiivinen yhdiste) ja ketamiinin vaikutuksia seuraavilla kolmella englanninkielisell asteikolla: Oceanic boundlessness, anxious egodisintegration ja visionary restructuralization. Ensimminen tarkoittaa positiivisesti koettua itsen rajojen katoamista, kohonnutta mielialaa ja yhteytt ympristn, toinen hiriintynytt ajatuksenkulkua ja itsekontrollin katoamista ja kolmas muuntunutta havaintokokemusta, visuaalisia ja auditiivisia hallusinaatioita, kohonnutta valppautta ja eri aisti-informaation synestesiaa. Esimerkiksi psilosybiini ja ketamiini tuottavat erilaiset profiilit nill luokilla.



Ihmiset ovat kyttneet psykedeelej tuhansia vuosia. Varhaisimmat lydkset ovat yli 5000 vuotta vanhoja (El Seedi, Smet, Beck, Possnert & Bruhn, 2005). Monien alkuperiskansojen keskuudessa on edelleen tavallista kytt psykedeelej ritualistisessa seremoniassa. Tllaisissa konteksteissa psykedeelisi substansseja tavataan kutsua nimell enteogeenit. Esimerkiksi Brasiliassa kaksi kirkkoa, Santo Daime ja Unio do Vegetal, ovat saaneet maansa hallitukselta luvan kytt seremonioissaan ayahuascaa, teet, joka sislt dimetyylitryptamiinia (DMT) ja monoamiinioksidaasiestji (MAO-I) (McKenna, 2004). Yhdysvalloissa toimiva Native American Church on vastaavasti saanut luvan kytt seremonioissaan peyote-kaktuksesta valmistettua teet, joka sislt psykoaktiivista meskaliinia (Bogenschutz & Pommy, 2012). Niss seremonioissa on usein ollut tapana, ett shamaani annostelee enteogeenin ja johtaa rituaalia laulamalla ja rummuttamalla. Rituaaleilla voi olla erilaisia tarkoituksia kuten henkinen tai fyysinen parantaminen.



Mys lnsimaissa oli aikakausi, jolloin psykedeelit olivat osa eri psykiatrien ja psykoterapeuttien tyt ja tutkimusta (Mangini, 1998). Kun Albert Hoffman vahingossa loi LSD:n (lysergihapon dietyyliamidi), tuli hn samalla aloittaneeksi ainutkertaisen aikakauden lnsimaisessa tieteess. Monien tutkijoiden mielenkiinnon kohteeksi muodostui muuntuneet tietoisuuden tilat ja eri psykedeelien, etenkin LSD:n ja meskaliinin psykotomimeettiset eli psykoosioireita muistuttavat vaikutukset (Osmond & Smythies, 1952). Kun tutkijoille selvisi, ett psykedeelien tuottama tila on ohimenev, oli jokseenkin tavallista, ett psykiatrit ottivat kokeellisessa tarkoituksessa itse nit yhdisteit ymmrtkseen skitsofreenisten potilaidensa mielenmaisemaa. Anekdotaalisten todisteiden ja omien kokemustensa jlkeen monet psykiatrit uskoivat psykedeelien potentiaaliin psykiatrian menetelmn; LSD:n uskottiin katalysoivan psykoterapian etenemist, ja niinp sit alettiin hydynt psykoterapiassa (Mangini, 1998).



Syntyi kaksi LSD:ll avustettua terapiasuuntausta, jotka molemmat nojasivat psykodynaamiseen teoriaan: psykedeelinen terapia ja psykolyyttinen terapia. Psykedeelisess terapiassa potilas sai suuren annoksen LSD:t (? 200 g, kynnysarvo n. 50 g), jonka jlkeen kokemuksen sislt tarkasteltiin ja tulkittiin. Suuren annoksen tarkoituksena oli tuottaa huippukokemus tai mystinen kokemus, jonka itsessn uskottiin tuovan ihmisess esiin muutosmahdollisuuden. Toisessa terapiasuuntauksessa, psykolyyttisess terapiassa, potilaalle annettiin pieni annoksia LSD:t osana meneilln olevaa psykoanalyyttist terapiaa. Pienten annosten ajateltiin tuovan esiin repressoituja muistoja ja muuta materiaalia tiedostamattomasta piten potilaan samalla kykenevn raportoimaan niist. Molempien tekniikoiden ajateltiin madaltavan potilaan defenssej, auttavan huomaamaan niit itse ja edesauttavan psykoterapeuttista prosessia (Abraham, Aldridge & Gogia, 1996; Bogenschutz ym., 2012; Grinspoon & Bakalar, 1986; Mangini, 1998; Sessa, 2005).



Optimismi psykedeelien hydyist hiipui sen jlkeen, kun LSD:n ja psilosybiini sisltvien sienten kytt levisi tutkimuslaboratorioiden ulkopuolelle. Harvardin yliopiston psykologian luennoitsija Timothy Leary ja professori Richard Alpert suorittivat kokeitaan kyseenalaisin menetelmin, mik johti Learyn eroamiseen ja Alpertin erottamiseen virastaan. Jlkeenpin Leary pahensi psykedeelien jo tahrittua mainetta kannustaessaan ihmisi kyttmn psykedeelisi yhdisteit omin pin (Johnson, Richards & Griffiths, 2008). Laajamittaisen kontrolloimattoman vapaa-ajan kytn seurauksena alkoi ilmet haitallisia reaktioita ja jopa kuolemantapauksia. Tm ei jnyt lehdistlt eik poliitikoilta huomaamatta ja pian Yhdysvalloissa ja YK:n jsenvaltioissa sdettiin lakeja, jotka asettivat LSD:n ja sen kaltaiset yhdisteet laittomiksi, mik kytnnss lopetti psykedeeleill tehdyn tutkimuksen kokonaan.



Viime aikoina lupia psykedeelien kyttn ihmiskokeissa on alettu mynt (Grob ym. 2011; Mithoefer, Wagner, Mithoefer, Jerome & Doblin, 2011). Sitten 1950- ja 60-lukujen psykologisen tutkimuksen standardit ja menetelmt ovat kehittyneet huomattavasti. Vaikka 1950- ja 60-luvuilla julkaistiin tuhansia artikkeleita ja lukuisia kirjoja sek jrjestettiin useita konferensseja, joissa ksiteltiin psykedeeleill tehtyj tutkimuksia, lytyy silloisen tutkimuksen laadusta runsaasti huomautettavaa. Johnson kollegoineen (2008) lytvt kritisoitavaa muun muassa tukeutumisesta laadullisiin tuloksiin ja subjektiivisiin raportteihin, normittamattomien mittarien kytst, satunnaistettujen koe- ja kontrolliryhmien ja seuranta-ajan puutteesta sek eettisist tekijist. Koe- ja kontrolliryhmn puutetta perusteltiin tuolloin sill, ettei standardin mukaista double-blind asetelmaa ollut mahdollista suorittaa. Psykedeelisten yhdisteiden vaikutukset ovat niin silmiinpistvi, ett blindin yllpitminen nhtiin mahdottomaksi (Greer & Tolbert, 1998). Nykyn psykofarmakologisessa tutkimuksessa vastaavanlaiset ongelmat ratkaistaan antamalla kontrolliryhmlle aktiivinen plasebo, eli pienempi annos samaa yhdistett kuin koeryhmlle tai antamalla yhdistett, jonka vaikutukset nyttvt pllepin samoilta (Studerus, Kometer, Hasler & Vollenweider, 2011). Teknologian kehittymisen myt nykyajan mahdollisuuksia tieteen tekemiseen voisi kuvailla paremmiksi kuin 1950- ja 60-luvuilla. Tuolloin ei ollut samanlaisia mahdollisuuksia tutkia elvi aivoja, eik ollut yksityiskohtaista tietoa genetiikasta tai aivojen vlittjaineista ja niiden yhteyksist psyykkisiin toimintoihin ja kyttytymiseen. Muun muassa nist syist johtuen olisi perusteltua jatkaa tutkimuksia.



On esitetty, ett psykedeeleill avustettu psykoterapia toimisi muun muassa vakavaa syp sairastavien kuolemanpelon ja ahdistuksen lieventmisess (Grob ym., 2011), alkoholistien retkahduksen vlttmisess (Krebs & Johansen, 2012), pakko-oireisesta hirist krsivien oireiden lieventmisess (Moreno, Wiegand, Taitano & Delgado, 2006), posttraumaattisesta stressihirist krsivien oireilun lieventmisess (Bouso, Doblin, Farr, Alczar & Gomez-Jarabo, 2008; Mithoefer, Wagner, Mithoefer, Jerome & Doblin, 2011; Mithoefer ym. 2012; Oehen, Traber, Widmer & Schnyder, 2012) sek heroiinista riippuvaisten pidttytymisess addiktiostaan (Krupitsky ym. 2002). Edell mainitut tutkimukset sek niit aiemmat kliiniset kokeet 1950 - 1970-luvuilta antavat viitteit siit, ett psykedeeleist saattaisi olla hyty joillekin potilasryhmille. Nykyn on olemassa useita eri psykoterapioita ja hoitoja, joista valita. On silti selv, etteivt kaikki hoitoon hakeutuvat saa kaipaamaansa helpotusta, mik nkyy terapiansa keskeyttneiden lukumrss (Hamilton, Moore, Crane & Payne, 2011). Onkin perusteltua tutkia ja selvitt kaikkien keinojen kyttkelpoisuus, niin mys psykedeeleill avustettujen psykoterapioiden.



Tss katsauksessa tarkastelen saatuja tutkimustuloksia psykedeeleill avustetuista psykoterapioista sek selvitn niiden mahdollisia vaikutusmekanismeja uusimpien teorioiden ja menetelmien valossa. Keskityn lhinn uudempiin tutkimustuloksiin jo edell mainittujen varhaisimpien tutkimusten menetelmllisten ongelmien takia ja koska varhaisemmasta tutkimuksesta lytyy jo kattavasti katsausartikkeleita. Kytn kuitenkin muutamia esimerkkej mys aiemmista tutkimusasetelmista, osoittaakseni niiden ongelmakohtia ja nostaakseni esiin sen ajan tutkijoiden oivaltamia toimintatapoja, joiden mukaan toimimalla varmistetaan mahdollisimman turvallinen, tarkoituksenmukainen ja tehokas tapa yhdist psykedeelit ja psykoterapia.
Tiivistelmä EN: -
Yhdiste:
Aihe:
Menetelmät:
Otoskoko:<span style="background-color:yellow;"></span>
Muuta:<span style="background-color:yellow;"></span>
Tagit: -
URL: <span style="background-color:yellow;"></span>
PDF: Lataa


Oppiaine:<span style="background-color:yellow;">Uskontotiede</span><span style="background-color:yellow;"></span>
Opinnäytetyön tyyppi:<span style="background-color:yellow;">Kandidaatin</span><span style="background-color:yellow;"></span> <span style="background-color:yellow;">tutkielma</span><span style="background-color:yellow;"></span>
Laitos:Uskontotieteen laitos
Tiedekunta:Teologinen tiedekunta
Korkeakoulu:Helsingin yliopisto
Tiivistelmä: Tarkastelen tss tutkielmassa N,N-dimetyylitryptamiinin (lyhennettyn DMT) tuottamaa niin sanottua psykedeelist kokemusta. Tutkielmani on laadullinen tutkimus jota varten haastattelin erst DMT:t useita kertoja kyttnytt henkil. Peilaan haastatteluaineistoa Rick Strassmanin DMT: The Spirit Molecule -tutkimuksen raportteihin DMT:t nauttineiden koehenkiliden kokemuksista. Strassman jaottelee DMT-kokemukset kolmeen pluokkaan: henkilkohtainen (personal), nkymtn (invisible) ja transpersoonallinen (transpersonal). Ensimminen luokka viittaa kokemuksiin joissa heijastuvat kyttjn henkilkohtainen psykologia ja elmntilanne. Toisessa luokassa ovat kokemukset, joissa kyttj kokee kyvns toisissa todellisuuksissa ja kohtaavansa vieraita olentoja. Kolmanteen luokkaan menevt lhikuolema (near-death), henkiset (spiritual) ja mystiset (mystical) kokemukset.



Toinen teoreettinen viitekehys jota hydynnn, on Walter Stacen mritelm mystisest kokemuksesta. Stace jakaa mystisen kokemuksen yhdeksn tunnusmerkkiin: (1) sisinen ykseys (esim. yhteninen lsnolo, jakamaton tietoisuus), (2) ulkoinen ykseys (esim. tunne ykseydest ympristn kanssa), (3) ei-ajallinen ja ei-tilallinen luonne (esim. tunteet rettmst ajasta ja rajattomasta tilasta, jotka ylittvt totutut ajan ja tilan rajoitukset), (4) sisinen subjektiivisuus (esim. tunne elmst tai elvst lsnolosta kaikissa asioissa), (5) objektiivisuus ja todellisuus (esim. lyllinen ominaispiirre, tunne siit, ett kokemus oli objektiivisen totuuden lhde), (6) pyhyys (esim. tunne arvostuksesta, taivaallisuudesta tai pyhst), (7) syvsti koettu rauha ja ilo, (8) paradoksaalisuus (esim. tarve kytt eploogisia tai ristiriitaisia lauseita kokemuksen kuvaamiseen), sek (9) sanoinkuvaamattomuus (esim. vaikeus kommunikoida kokemuksesta tai kuvailla kokemusta muille).



Tutkimuskysymykseni ovat:



1) Kuinka hyvin Strassmanin erottelu (personal, invisible ja transpersonal) vastaa haastateltavan DMT-kokemusten todellisuutta? En laittanut tarkkoja sivunumeroita koska tunnusmerkit on jaettu erillisiin lukuihin.



2) Miss mrin DMT:n haastateltavalle tuottamat kokemukset voidaan luokitella Stacen mritelmn mukaisiksi mystisiksi kokemuksiksi?



3) Millaisia pitkaikaisvaikutuksia DMT-kokemuksilla on ollut haastateltavan elmn ja maailmankuvaan?



Niden kysymyksien lisksi pyrin mys yleisesti ymmrtmn ja kuvaamaan haastateltavan DMT-kokemuksia mahdollisimman monipuolisesti. Yksi tavoitteistani on, ett haastateltavan kokemuksista ja niiden merkityksest hnelle vlittyisi lukijalle rikas ja kokonaisvaltainen kuva.



Kytin tutkielmani haastattelumetodina puolistrukturoitua teemahaastattelua Sirkka Hirsjrven ja Helena Hurmeen teokseen Teemahaastattelu nojaten. Kytnnss tm tarkoitti sit, ett olin ennen haastattelun tekemist pttnyt etukteen sen mit teema-alueita halusin haastattelussa kyd lpi. En kuitenkaan halunnut suunnitella haastattelun kulkua tai kysymyksi liian tarkasti etukteen jotta haastettulutilanne pysyisi keskustelunomaisena ja spontaanina. Tavoitteenani oli siis lyt sopiva tasapaino jossa haastattelutilanne saisi riittvsti tilaa edetkseen luontevasti omalla painollaan, mutta olisi samaan aikaan kuitenkin mys riittvn strukturoitu tuottaakseen tutkimuskysymysten kannalta relevanttia tietoa.



Ksittelen ensin lyhyesti aiheen uskontotieteellist merkityst, DMT:n luonnetta ja aikaisempaa tutkimusta aiheesta. Tmn jlkeen siirryn aineiston ja teemahaastattelu-menetelmn esittelyyn, joita seuraa varsinainen aineiston analyysi. Lopuksi vedn langat yhteen, pohdin tutkielmani tulosten merkityst suhteessa uskontotieteeseen tieteenalana sek esitn ideoita mahdolliselle jatkotutkimukselle.
Tiivistelmä EN: -
Yhdiste:
Aihe:
Menetelmät:
Otoskoko:<span style="background-color:yellow;"></span>
Muuta:<span style="background-color:yellow;"></span>
Tagit: -
URL: <span style="background-color:yellow;"></span>
PDF: Lataa


Oppiaine:<span style="background-color:yellow;">Sosiaalipolitiikka</span><span style="background-color:yellow;"></span>
Opinnäytetyön tyyppi:<span style="background-color:yellow;">Kandidaatin</span><span style="background-color:yellow;"></span> <span style="background-color:yellow;">tutkielma</span><span style="background-color:yellow;"></span>
Laitos:Sosiaalitieteiden laitos
Tiedekunta:Valtiotieteellinen tiedekunta
Korkeakoulu:Helsingin yliopisto
Tiivistelmä: Ensikosketuksen aihepiiriini sain 12-vuotiaana, kun lainasin kirjastosta Jarkko Laineen toimittaman 3 antologian Underground. Se sislsi Laineen valaisevan esipuheen lisksi yhdysvaltalaisista underground-lehdist suomennettuja artikkeleja. Aivan koko kirjan sislt ei minulle auennut, mutta hmmennyin erityisesti sellaisista toteamuksista kuin: Suhtaudumme mynteisesti huumausaineiden vaikutukseen ihmismieleen ja -ruumiiseen. (Berkley Barb -lehti 1969) ja Huumausainekulttuuri on vallankumouksellinen uhka plastiikkiselle wasp-amerikalle (Rubin 1969). Minulle oli nimittin uusi ajatus, ett olisi olemassa jokin huumekulttuuri tai ett huumeilla yleens saattaisi olla muitakin vaikutuksia ihmisiin kuin vlitn riippuvuus ja rappio.



Kiinnostuin siis 1960-luvun vastakulttuurista ja psykedeelisten aineiden kytst sen piiriss. Myhemmin mielenkiintoni on laajentunut aihepiiriin yleisemminkin kuin vain historiallisesta nkkulmasta. Erityisesti minua on askarruttanut, mik saa melko tavallisen oloiset ja elmssn prjvt ihmiset kiinnostumaan aineista, vaikka kyttn liittyy erilaisia psyykkisi ja sosiaalisia riskitekijit.



Haluaisinkin lhte selvittmn tss kandidaatin tutkielmassani suomalaisesta nkkulmasta, miten psykedeelisten aineiden kyttkulttuuri on maassamme syntynyt, ja millainen se on nykyn. Onko olemassa yhtenist kyttkulttuuria? Millaisia kokemuksia tavoitellaan ja vastaavatko kytnnn kokemukset odotuksia? Onko kytll ollut vaikutuksia kyttjien muuhun elmn?



Tyni otsikossa kytn sanaa virtauksia, koska epilen, ett historiallinen nkkulmani saattaa olla yksiulotteinen rajallisten lhteiden vuoksi. Nykyaikaa ksittelevss luvussa olen tietoisesti rajannut plhteekseni ainoastaan yhden internetin keskustelupalstan. Tarkemmin tt rajaustani ja sen mahdollisia seurauksia ksittelen luvussa 4.2.



Erityisesti tekstini historiaosuuksissa kytn ksitteit vastakulttuuri ja underground. Vastakulttuurille on annettu eri aikoina erilaisia merkityksi (Ala-Ketola 1985, 7-10). Tyssni viittaan sanalla alakulttuureihin, joiden arvot ja normit poikkeavat radikaalisti yleisesti yhteiskunnassa vallitsevista, ja jotka mahdollisesti hakevat tietoista vastakkainasettelua valtakulttuurin kanssa. 60-luvun kontekstissa vastakulttuurilla viitataan useimmiten uusvasemmistolaisuuteen ja hippiliikkeeseen. Sanaa underground voidaan kytt vastakulttuurin synonyymina tai viittaamaan yleisemmin maanalaiseen, omaleimaiseen ja suurelle yleislle vieraalta tuntuvaan kulttuuriin. (Ala-Ketola 1985, 7-8, 11.) Kytn sanaa lhinn jlkimmisess merkityksess viitatessani 60-luvun Suomeen. Tm siksi, ett tutkimukseni kohteena olevat underground-ihmiset eivt niinkn pyrkineet tietoiseen muutokseen yhteiskunnassa kuin tekemn itselleen mieluisia ja jnnittviksi kokemiaan asioita sek siin sivussa provosoimaan vanhempaa sukupolvea, jos se vain onnistui. (Lindfors & Salo 1988.)



Luvussa kaksi pyrin mrittelemn, mit ovat psykedeeliset aineet, ja miten ne eroavat muista 4 pihteist. Ksittelen erikseen tavallisimpia aineita, niiden historiaa, vaikutuksia ja kytn yleisyytt.



Kolmannessa luvussa ksittelen ensin psykedeelisten aineiden kytn kytkeytymist yhdysvaltalaiseen 1960-luvun vastakulttuuriin. Tst siirryn suomalaiseen underground-liikkeeseen ja sen edustajien pihteiden kyttn. Lopuksi yritn selvitt, mit tapahtui psykedeelikulttuurille Suomessa 60-luvun ja 90-luvun alun vlill.



Luvussa nelj tarkastelen aluksi 1990-luvun puolessavliss alkanutta toista huumeaaltoa sek viime vuosina suomalaisessa huumetutkimuksessa esiin noussutta viihdekytn ksitett. Esittelen mys muiden tutkijoiden nkemyksi psykedeelikulttuurista. Tmn jlkeen esittelen lhteen kyttmni internetin keskustelupalstan ja ryhdyn siell kytyjen keskustelujen pohjalta tarkastelemaan psykedeelien kyttkulttuuria nykypivn.



Viidenness luvussa kokoan yhteen tyni pteemat ja esitn johtoptkseni. Arvioin, olenko onnistunut vastaamaan tutkimuskysymyksiini ja hahmottelen mys karkeasti, millainen jatkotutkimus aiheesta voisi olla hedelmllist.
Tiivistelmä EN: -
Yhdiste:
Aihe:
Menetelmät:Kirjallisuuskatsaus, haastattelu
Otoskoko:<span style="background-color:yellow;"></span>
Muuta:<span style="background-color:yellow;"></span>
Tagit: hipit, Psychoactive vault, pihdekulttuuri, vastakulttuuri
URL: <span style="background-color:yellow;"></span>
PDF: Lataa


Oppiaine:<span style="background-color:yellow;">Uskontotiede</span><span style="background-color:yellow;"></span>
Opinnäytetyön tyyppi:<span style="background-color:yellow;">Pro</span><span style="background-color:yellow;"></span> <span style="background-color:yellow;">gradu</span><span style="background-color:yellow;"></span> <span style="background-color:yellow;"></span>-<span style="background-color:yellow;">tutkielma</span><span style="background-color:yellow;"></span>
Laitos:Historian, kulttuurin ja taiteiden tutkimuksen laitos
Tiedekunta:Humanistinen tiedekunta
Korkeakoulu:Turun yliopisto
Tiivistelmä: Tss tutkielmassa tutkin kahta Suomessa syksyll 2016 perkkisin pivin jrjestetty ayahuascaseremoniaa. Ayahuasca on voimakkaasti hallusinogeeninen, kasvipohjainen juoma, jolla on historiallinen sakramentin asema useissa Etel-Amerikan alkuperiskansojen kulttuureissa. Ayahuascaa sakramenttina kyttvt uskonnolliset liikkeet ovat viime vuosikymmenin ottaneet uusia muotoja ja siirtyneet Etel-Amerikasta Eurooppaan, mutta niit on tutkittu eurooppalaisessa kontekstissa melko vhn.



Tutkielmassani keskityn ayahuascalla tuotetun kokemuksen fenomenologiaan ja erityisen huomioni kohteena tutkin itiydelle, naiseudelle ja feminiinisyydelle annettuja merkityksi ayahuascaseremoniassa. Suomessa ayahuascaan perustuvia liikkeit ei ole tutkittu aiemmin, joten olen varannut ilmin kontekstualisointiin runsaasti sivutilaa. Tutkin ilmit kermll etnografista aineistoa perkkisin pivin jrjestettyihin kahteen eri seremoniaan osallistuneilta informanteilta. Informantteja oli tutkielmassani yhteens 6 kappaletta.



Tutkin seremoniaa ja ayahuascalla tuotettuja kokemuksia Benny Shanonin luoman ayahuascalla tuotetun kokemuksen fenomenologian pohjalta. Kokemuksen analysoinnissa hydynsin ankkuroitua teoriaa ja sovelsin analyysissa ohjelmistoavusteisuutta kyttmll YAML-merkintkielt ja R-ohjelmointikielt.



Ayahuascauskonnot ovat sopeutumiskykyisi pluralistisuutensa ja vapaamuotoisuutensa ansiosta. Ennakkotapaukset antavat olettaa ayahuascaan tai sen johdannaisiin perustuvan hengellisyyden kasvavan mys Suomessa lhitulevaisuudessa.



Tutkimuksen lopputuloksena totean, ett kokemuksen keskiss ovat muuntuneen tajunnantilan tuottamat hallusinatiiviset, useimmiten suljetuin silmin nhdyt voimakkaat ja monimuotoiset nyt, joihin liittyy voimakasta affektiivista ja lyllist sislt. Osallistujan ennakko-oletukset ja kulttuuriset mallit ohjaavat kokemusta voimakkaasti, mist mys ayahuascaan assiosioidut itiyden ja feminiinisyyden ominaisuudet nyttvt kumpuavan. Mys seremoniallisilla elementeill, erityisesti musiikilla, on voimakkaasti kokemusta ohjaava vaikutus.
Tiivistelmä EN: -
Yhdiste:ayahuasca
Aihe:fenomenologia
Menetelmät:
Otoskoko:<span style="background-color:yellow;">6</span><span style="background-color:yellow;"></span>
Muuta:<span style="background-color:yellow;"></span>
Tagit: ankkuroitu teoria, ayahuasca, enteogeenit, hallusinogeenit, ohjelmistoavusteisuus, psykedeelit, Suomi
URL: <span style="background-color:yellow;"></span>
PDF: Lataa


Oppiaine:<span style="background-color:yellow;">Yleinen</span><span style="background-color:yellow;"></span> <span style="background-color:yellow;">kirjallisuustiede</span><span style="background-color:yellow;"></span>
Opinnäytetyön tyyppi:<span style="background-color:yellow;">Pro</span><span style="background-color:yellow;"></span> <span style="background-color:yellow;">gradu</span><span style="background-color:yellow;"></span> <span style="background-color:yellow;"></span>-<span style="background-color:yellow;">tutkielma</span><span style="background-color:yellow;"></span>
Laitos:Filosofian historian kulttuurin ja taiteiden tutkimuksen laitos
Tiedekunta:Humanistinen tiedekunta
Korkeakoulu:Helsingin yliopisto
Tiivistelmä: Tutkielmani ksittelee psykedeelisen kokemuksen kuvauksia yleisesti lhinn 1960-luvun pohjoisamerikkalaisessa kirjallisuudessa ja erityisesti Ken Keseyn teoksessa One Flew Over the Cuckoo's Nest (1962; suom. Yksi lensi yli kenpesn) sek Tom Wolfen Keseysta ja psykedeelisest liikkeest kertovassa teoksessa Electric Kool-Aid Acid Test (1968). Lhestyn aihettani psykedeelisten kokemusten kirjallisten kuvausten analyysien ohella historiantutkimuksen ja psykedeelien psykoanalyyttista kytt ksittelevn tutkimuksen avulla, sill psykedeelist kokemusta on kirjallisuustieteen puitteissa tutkittu vain hyvin vhn. Vaikka psykedeelien vaikutus Keseyn Kenpesn luomistyn taustalla on tunnettu tosiasia, ei monikaan kirjallisuudentutkija ole tarkemmin analysoinut, kuinka psykedeelinen kokemus nkyy teoksen runsaassa symboliikassa ja allegorisessa luonteessa.



Erityisen tutkielmani huomionkohteena ovat mystisten psykedeelisten kokemusten kuvaukset, jotka vastaavat uskonnollisessa kirjallisuudessa kuvattuja spontaaneja mystisi kokemuksia. Uskonnollisiksi tai mystisiksi luonnehdittujen kokemusten kuvailussa kytetty kieli on usein pelkistetty ilmaistakseen arkipivn logiikan ja kielen riittmttmyytt. Mys kokemusten pohjimmiltaan sanoinkuvaamatonta luonnetta korostetaan. Psykedeelisi kokemuksia kirjallisuudessa on toisaalta kuvailtu kielell, joka on usein luonteeltaan runollista ja runsasta, jotta se tavoittaisi osan koettujen aistihavaintojen ja mentaalisten prosessien ylettmyydest.



Ksittelen psykedeelisten kokemusten kuvauksia sek tulkintoja laaja-alaisesti epmrisen ja moniselitteisen psykologisena ilmin, joka on ympristn vihjeille ja vaikutteille huomattavan altis, ja joka tuo usein esiin sen mik on yksilss potentiaalista. Psykedeelist kokemusta lhestytn fenomenologisesti ja monialaisesti mys lukuisten eri tieteenalojen avulla, eik psykedeelitutkimus muodosta psykedeelien psykologisista vaikutuksista kattavaa ja yleisesti hyvksytty teoriaa. Tmn vuoksi en rajoita psykedeelisen kokemuksen ksittely yhteen tiettyyn teoriaan tai tieteenalaan. Uskonnollisen analogian lisksi tuon tutkielmassani esiin psykoanalyyttisen analogian, etnografisen shamanismiin perustuvan analogian, Aldous Huxleyn tieteellisen ja yhteiskunnallisen mallin, William S. Burroughsin sanataiteelliset kokeilut, Keseyn Kenpesn symbolis-metaforisen kielenkytn sek Acid Testissa kuvaillun ei-kirjallisen toiminnan.



Yleisluontoisina havaintoina esitn kokemusten kuvausten ja tulkintamallien relativismia sek sanallisen ilmaisun rajoittuneisuutta psykedeelisten kokemusten kommunikoimisessa.
Tiivistelmä EN: -
Yhdiste:
Aihe:
Menetelmät:
Otoskoko:<span style="background-color:yellow;"></span>
Muuta:<span style="background-color:yellow;"></span>
Tagit: Electric Kool-Aid Acid Test, Kesey, monialaisuus, mystinen kokemus, psykedeelinen kokemus, psykedeelit, psykoanalyysi, sanoinkuvaamattomuus, Wolfe, Yksi lensi yli Kenpesn
URL: <span style="background-color:yellow;"></span>
PDF: Lataa


Oppiaine:<span style="background-color:yellow;">Uskontotiede</span><span style="background-color:yellow;"></span>
Opinnäytetyön tyyppi:<span style="background-color:yellow;">Pro</span><span style="background-color:yellow;"></span> <span style="background-color:yellow;">gradu</span><span style="background-color:yellow;"></span> <span style="background-color:yellow;"></span>-<span style="background-color:yellow;">tutkielma</span><span style="background-color:yellow;"></span>
Laitos:Historian, kulttuurin ja taiteiden tutkimuksen laitos
Tiedekunta:Humanistinen tiedekunta
Korkeakoulu:Turun yliopisto
Tiivistelmä: Tss tutkimuksessa tarkastelen psykedeelitutkimuksen uranuurtajan ja transpersoonallisen psykologian keulahahmon Stanislav Grofin teoreettista viitekehyst ihmispsyykelle ja eptavallisille tajunnantiloille. Grofin viitekehyksen ja tmn tutkimuksen keskeisin ksite on holotrooppinen tajunnantila. Grof tarkoittaa sill eptavallisten tajunnantilojen alakategoriaa, jolla on parantavaa ja muutosvoimaista potentiaalia. Holotrooppisia tajunnantiloja on mahdollista saavuttaa esimerkiksi psykedeelien tai kokemuksellisten psykoterapeuttisten menetelmien avulla. Analysoin tutkimuksessa holotrooppisen tajunnantilan lisksi sen lhiksitteit sek viitekehyksen filosofisia lhtkohtia. Viitekehyksen analyysin pohjalta voidaan esitt tarve tajunnantilaherkn tutkimuksen tekoon, jonka lhtkohtana on, ett todellisuutta voidaan kokea erilaisista tajunnantiloista lhtien, joiden kautta se mys nyttytyy toisessa valossa. Tm tutkimus valaisee erityisesti sit, miten todellisuus koetaan holotrooppisissa tajunnantiloissa. Tutkimuksen aineistona kytn viitt Grofin kirjoittamaa teosta.



Tutkimus sijoittuu ymmrtvn ja teoreettisen tutkimusintressin sek tieteentutkimuksen kenttn, sill tarkastelen ja vertailen tieteellisess tutkimuksessa hydynnettvi viitekehyksi. Tutkimuksen kantavana ajatuksena on pohtia, miten Grofin viitekehys suhteutuu valtavirtaiseen akateemiseen tutkimukseen sek minklaisena tykaluna sit olisi mahdollista soveltaa uskontotieteellisess ja ihmistieteellisess tutkimuksessa. Kytn metodina ksitetutkimusta, joka liittyy hermeneuttiseen lhestymistapaan.



Vertaan Grofin viitekehyst tarkemmin filosofi ja psykologi Lauri Rauhalan kehittmn humanistisessa tutkimuksessa hydynnettvn regionaaliseen ontologiaan ja sen ihmisksitykseen. Rauhalan aineiston ja oman pohdintani pohjalta esitn, ett Grofin viitekehys on mahdollista yhdist Rauhalan viitekehykseen melko vaivattomasti, jolloin muodostuu laaja ja ksitteellisesti eriytynyt teoreettinen tykalu. Avoimeksi kysymykseksi j akateemisessa tutkimuksessa hydynnettvn viitekehyksen suhde holotrooppisten tajunnantilojen ja transsendentin todellisuuden ontologiaan. Esitn, ett ymmrtvn tiedonintressiin perustuvassa tutkimuksessa nihin ontologisiin kysymyksiin voidaan suhtautua agnostisesti.



Grofin viitekehyksen avulla voidaan lhesty erilaisia tutkimuskohteita, joista se valaisee erityisesti niihin liittyv kokemuksellista tasoa. Viitekehys auttaa paikantamaan useasta uskontotieteellisesti mielenkiintoisesta tutkimuskohteesta holotrooppisia tajunnantiloja sek perinataalisia ja transpersoonallisia kokemuksia.
Tiivistelmä EN: -
Yhdiste:
Aihe:
Menetelmät:ksitetutkimus
Otoskoko:<span style="background-color:yellow;"></span>
Muuta:<span style="background-color:yellow;"></span>
Tagit: holotrooppiset tajunnantilat, ksiteanalyysi, Lauri Rauhala, muuntuneet tajunnantilat, Stanislav Grof, tieteentutkimus, transpersoonallinen psykologia
URL: <span style="background-color:yellow;"></span>
PDF: Lataa


Oppiaine:<span style="background-color:yellow;">Uskontotiede</span><span style="background-color:yellow;"></span>
Opinnäytetyön tyyppi:
Laitos:Historian, kulttuurin ja taiteiden tutkimuksen laitos
Tiedekunta:Humanistinen tiedekunta
Korkeakoulu:Turun yliopisto
Tiivistelmä:

Tunsin rinnastani puhkuvan euforian nousevan vlhdyksin phni. Sekunnissa elin tuhansia vuosia, sill jokainen vlhdys oli kohtaus elmstni, tapahtuma jonka elin uudestaan ja hyvinkin yksityiskohtaisesti ja pikkutarkasti. Min tarhassa, min naapurin tytn kanssa kiipemss puuhun, min harrastamassa ekaa kertaa seksi, min joutumassa pahoinpidellyksi, min rakastumassa ekaa kertaa, min nhdessni painajaisia ja peltessni yll nukkumista, min itkiessni kun is li iti, min halatessani pikkuveljeni kun olin kiusannut hnt, min tekemss ties mit. Nin mys vaihtoehtoisia tapahtumia, kuinka tilanteet olisivat voineet menn tai ehk menivtkin jossain toisessa todellisuudessa. Olin yhteydess multitodellisuuksiin, kaikki rajat liukenivat minun ja maailman vlill. Min? Mik min? Mikmikmikmin? Elin elmni uudestaan tuhansia kertoja, elin sen eri versioina, nin tulevaisuuteni ja nin entiset elmni, nin Ykseyden ja yhdyin siihen ja tulin takaisin ja yhdyin siihen uudestaan uudessa elmss, ikuista loputonta looppausta ja toistoa ajassa joka ei kulje mihinkn.



-kohokohta nimimerkki wRRa:n kirjoittamasta LSD-kokemuksesta suomalaiselle psyvault foorumille.



Aloittaessani kanditytni, lhdin tarkastelemaan, mit tiedemaailmalla on nykyn sanottavaa psykedeeleist. Eri tutkimuksia lukiessani kvi hyvin nopeasti ilmeiseksi, ett psykedeelitutkimuksella on varsin omalaatuinen historia, jolla on ollut merkittvt vaikutukset mys nykyisen tutkimuksen laatuun ja mrn. Nin ollen olen ptynyt esittelemn lyhyesti mys psykedeelitutkimuksen historiaa. Tutkimusta tehdess huomasin, ett yleisesti ihmiset, ja jopa uskontotieteilijt, tietvt psykedeeleist melko vhn ja pintapuolisesti, jos siis yliptn tietvt. Psykedeeleist levinnyt tieto ei ole mitenkn systemaattista ja se on monilta osin vrittynytt kaupallisten ja poliittisten syiden vuoksi (Grof, 2008, 6). Lisksi psykedeelit ovat yhteiskunnassamme jonkinasteinen tabu: olen huomannut tmn muun muassa ihmisten ensireaktioissa kuullessaan tutkimusaiheeni. Tiedon puutteellisuuden ja vrittyneisyyden vuoksi olen ptynyt luomaan kokonaisvaltaisen esityksen psykedeeleist. Jos olisin keskittynyt tarkemmin vain esimerkiksi uuteen tutkimustietoon, olisi luki- 3 jan ksitys aiheesta saattanut jd liian yksipuoliseksi. Lukijalle on tarpeen korostaa jo tss vaiheessa, ett tutkimuksessa esiintyvien psykedeelien kyttminen on Suomessa laitonta.



Psykedeelit linkittyvt monella tavalla uskontoon ja uskonnollisiin ilmiihin, joten lhtkohtaisena oletuksenani oli, ett eri tieteenalojen tutkimukset linkittyvt selvsti mys uskontotieteen alaan. Selkeimmin tm tulee esiin psykedeelisen kokemuksen uskonnollisen tai transpersoonallisen luonteen vuoksi. Tutkimus on monin osin poikkitieteellinen: painopisteen ovat kliiniset tutkimukset, psykiatria ja psykologia, monien kiinnostavien uskontoanropologisten ja muiden humanististen alojen tutkimusten jden taka-alalle. Tutkimuksessa tarkastellaan aihetta hieman mys neurotieteen, psykofarmakologian ja tieteenfilosofian nkkulmista. Tutkimuksesta on muotoutunut siis jonkinlainen yleisesitys psykedeeleist, ja tarkastelun keskin on tullut eritoten kaksi kysymyst: (1) miksi psykedeelit ovat uskontotieteellisesti merkittvi ja (2) minklaista tieteellist tutkimusta psykedeeleist on tehty. Koen tutkimukseni onnistuneeksi, jos lukijan ksitys psykedeeleist sen luettuaan on muuttunut syvllisemmksi, ja jos hn yhdistellen erilaisia tutkimuksessa esille tulleita aiheita kykenee nkemn psykedeelit hieman laajemmassa kontekstissa.



Tutkimus perustuu pasiassa tieteellisiin tutkimuksiin ja artikkeleihin. Useat nist liittyvt kliinisiin tutkimuksiin, joten pidn niit lhtein melko luotettavina. Mielenkiintoisin ja vaikuttavin kirja on ollut psykiatri Stanislav Grofin LSD Doorway to the Numinous (2009). Grofista tarkempaa tietoa lytyy kappaleesta 3.3. Yleist tietoa psykedeeleist olen kernnyt muun muassa biologi Sinikka Piipon ja Ulla Salon kirjasta Mielen ja Rakkauden Kasvit (2006), sek Michael Winkelmanin artikkelista Psychointegrator Plants: Their Roles in Human Culture, Consciousness and Health (1995). Nykyaikaisista tutkimuksista trkeimmt ovat olleet Roland Griffithsin suorittamat kaksi psilosybiini-tutkimusta terveisiin vapaaehtoisiin vuosina 2006 ja 2011, jotka esittelen tarkemmin kappaleessa 5.3. Antropologien ni psee hieman kuuluviin erityisesti Michael Harnerin toimittamasta kirjasta Hallucinogens and Shamanism (1979). Olen lukenut lisksi kourallisen internetist lytyvi tieteellisi artikkeleja eri ajoilta. Syventkseni yleist kuvaa psykedeeleist ja psykedeelitutkimuksesta, olen lukenut lisksi LSD:n keksijn, kemisti Albert Hofmanin kirjan LSD My Problem Child (1980), Rick Strassmanin kirjan hnen tuottamistaan mittavista DMT-tutkimuksista DMT, Spirit-molecyle (2001), James Kentin hyvin mielenkiintoisen, ja osittain tieteellisiin tutkimuksiin ja teorioihin perustuvan kirjan Psychedelic Information Theory Shamanism in the Age of Reason (2010), Joni Koskimaan tutkielman Psykedeelinen Uskonnollinen Kokemus ja Suomalainen 4 Pihdekulttuuri, sek filosofin ja psykedeelisen kulttuurin puolestapuhujan Terence McKennan kirjan Food of the Gods (1992).
Tiivistelmä EN: -
Yhdiste:
Aihe:
Menetelmät:
Otoskoko:<span style="background-color:yellow;"></span>
Muuta:<span style="background-color:yellow;"></span>
Tagit: -
URL: <span style="background-color:yellow;"></span>
PDF: Lataa


Oppiaine:
Opinnäytetyön tyyppi:<span style="background-color:yellow;">Kandidaatin</span><span style="background-color:yellow;"></span> <span style="background-color:yellow;">tutkielma</span><span style="background-color:yellow;"></span>
Laitos:Lketieteen laitos
Tiedekunta:Terveystieteiden tiedekunta
Korkeakoulu:It-Suomen yliopisto
Tiivistelmä: Maailmanlaajuisesti melkein puoli miljardia ihmist krsii mielenterveyden ongelmista. WHO:n mukaan masennuksesta on tulossa yhteiskunnille suurin terveysuhka sek taloudellisesti ett sosiologisesti. Globaalit itsemurhatilastot eivt ole merkittvsti pienentyneet kuluneina vuosikymmenin ja masennusluvut ovat olleet kasvamaan pin. Ayahuasca on Etel-Amerikan alkuperiskansojen parissa tuhansia vuosia kytetty kasvipohjainen rituaalijuoma, jolla on esitetty olevan lkinnllist potentiaalia mielenterveyden hoidossa. Tmn tyn tarkoituksena on selvent ayahuascan bioaktiivisten komponenttien molekulaarisia toimintamekanismeja, ksitell pintapuolisesti moninaisia makroskaalan psykologiskognitiivisia vaikutuksia ja paneutua tutkimustuloksiin. Tyn rajallisen mitoituksen vuoksi neuronaalisten jrjestelmien yksityiskohtainen systeemitason ksittely j kirjallisuuskatsauksesta pois. Tavoitteena on mys avata tieteellist keskustelua, hlvent vuosikymmeni jatkuneesta kyseenalaisesta huumausainepolitiikasta johtuvia ennakko- ja harhaluuloja sek tarjota tieteellisesti uskottavia syit, miksi ayahuasca-avusteisia terapiamuotoja tulisi tutkia laajemmin. Ayahuascajuoma sislt mm. serotoniini-2A-reseptorin agonistia ja yhdistelmn erilaisia monoamiinioksidaasi-inhibiittoreita. Ayahuascan farmakologiset vaikutukset kohdistuvat ainakin serotoniinijrjestelmn, joka koordinoi muistin, tunteiden, mielialan ja uni-valverytmin stely. Serotoniinijrjestelmn toiminta on yhteydess mielenterveysongelmiin kuten masennukseen, ahdistukseen ja pihteiden vrinkyttn. Useat modernit mielenterveyden hoidossa kytettvt lkeaineet kohdistuvat serotoniinijrjestelmn lismll serotoniinin mr synapsiraossa tai aktivoimalla/salpaamalla serotoniinireseptoreita. Ayahuascan komponentit aiheuttavat voimakkaan muutoksen tajunnantilassa moduloimalla aivojen informaatioprosessointia. Ayahuasca vaimentaa aivoissa introspektioon, sisnpin kntyneisyyteen ja mielenvaellukseen liittyvn tiedonksittelyverkoston toimintaa, jonka yliaktiivisuus on liitetty toistuvasti masennukseen ja ahdistukseen. Nytt silt, ett ayahuasca liittyy yleisen psykologisen tilan kohenemiseen ja se saattaa olla potentiaalinen tykalu pihdeongelmien ja masennuksen hoidossa. Ayahuasca-avusteista psykoterapiaa on sovellettu viime vuosina yh eneneviss mrin erityisesti addiktioiden hoidossa. Maailmanlaajuiset itsemurha- ja masennustilastot antavat modernille psykiatriselle lketieteelle motiivin kartoittaa uusia toimintamalleja kliinisine sovelluksineen ja listutkimukset ayahuascan suhteen ovat perusteltuja.
Tiivistelmä EN: -
Yhdiste:
Aihe:
Menetelmät:
Otoskoko:<span style="background-color:yellow;"></span>
Muuta:<span style="background-color:yellow;"></span>
Tagit: 5-HT2A-reseptori, ayahuasca, dimetyylitryptamiini, harmiini, monoamiinioksidaasi A, serotoniini
URL: <span style="background-color:yellow;"></span>
PDF: Lataa


Oppiaine:<span style="background-color:yellow;">Sosiaalipolitiikka</span><span style="background-color:yellow;"></span>
Opinnäytetyön tyyppi:<span style="background-color:yellow;">Pro</span><span style="background-color:yellow;"></span> <span style="background-color:yellow;">gradu</span><span style="background-color:yellow;"></span> <span style="background-color:yellow;"></span>-<span style="background-color:yellow;">tutkielma</span><span style="background-color:yellow;"></span>
Laitos:Sosiaalitieteiden laitos
Tiedekunta:Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta
Korkeakoulu:Turun yliopisto
Tiivistelmä: Tutkimukseni aiheena on tarkastella miten laittomiksi huumausaineiksi luokiteltujen psykedeelien kytt vaikuttaa nuorten aikuisten elmnhallintaan. Yhteiskunnan muutos traditionaalisesta postmoderniksi on muuttanut nuoruudesta aikuisuuteen johtavan siirtymn suoraviivaisesta prosessista monisyiseksi tapahtumasarjaksi, mik luo uusia haasteita nuorten aikuisten elmnhallinnalle. Valitsin tutkimusaiheeni sen ajankohtaisuuden vuoksi ja koska viimeisen kymmenen vuoden aikana lisntynyt psykedeelitutkimus on tuottanut positiivisia tuloksia muun muassa mielenterveyden hiriiden hoidossa ja niiden kytt on linkitetty positiivisiin muutoksiin koehenkiliden ajattelussa ja kyttytymisess.



Tutkimusmenetelmni on sek narratiivinen ett fenomenologinen. Tutkimuksen aineisto koostuu seitsemst haastattelusta ja yhdest kirjoitelmasta, jotka olen analysoinut kytten kategorista narratiivien analyysimenetelm. Tarkastelen tyssni tutkimukseen osallistuneiden kytn snnllistymist, kyttfrekvenssej ja -kontekstia sek heidn kytlleen antamiaan motiiveja ja merkityksi. Kytn tutkimuksessani Aaron Antonovskyn teoriaa salutogeneesist ja koherenssin tunteesta, sill Antonovskyn tavoin olen kiinnostunut ihmisten terveytt ja hyvinvointia vahvistavista tekijist.



Haastatteluhetkell useimmilla tutkimukseen osallistuneista psykedeelien kytt oli snnllist, mutta kyttfrekvenssit vaihtelivat. Kytttavoiltaan tutkimukseen osallistuneista jokainen edusti psykedeelikulttuuria ja yleisimmt kytetyt huumausaineet olivat kannabis, LSD sek psilosybiinisienet. Kytt mriteltiin pasiassa tykalun nkkulmasta. Tutkimukseen osallistuneiden elmnhallintaan liittyvt kokemukset teemoittelin Antonovskyn hallintaresurssien eri kategorioita vastaaviksi ryhmiksi, joita olivat kognitiivis-emotionaaliset, fyysis-biokemialliset, ihmissuhde-yhteisllisyys- ja makrososiokulttuurelliset resurssit.



Tutkimukseni perusteella psykedeelien kytt vahvisti tutkimukseen osallistuneiden itsetuntemusta, itsehyvksynt ja empatiakyky. Lisksi tutkimukseen osallistuneet kokivat psykedeelien kytn lisvn luovuutta ja mahdollistavan perspektiivien kirjon moninaistumisen ja oman paikan ymmrtmisen maailmassa. Psykedeelien avulla tutkimukseen osallistuneet olivat lisksi saaneet positiivisia kokemuksia mielialan, masennuksen ja migreenin hoidossa. Aikaisemmat psykedeelitutkimukset tukevat nit tuloksia.
Tiivistelmä EN: -
Yhdiste:LSD, psilosybiini
Aihe:
Menetelmät:
Otoskoko:<span style="background-color:yellow;">8</span><span style="background-color:yellow;"></span>
Muuta:<span style="background-color:yellow;"></span>
Tagit: elmnhallinta, huumausaine, huume, koherenssin tunne, nuori aikuisuus, psykedeelit
URL: <span style="background-color:yellow;"></span>
PDF: Lataa


Oppiaine:<span style="background-color:yellow;">Kulttuurintutkimus</span><span style="background-color:yellow;"></span>
Opinnäytetyön tyyppi:<span style="background-color:yellow;">Pro</span><span style="background-color:yellow;"></span> <span style="background-color:yellow;">gradu</span><span style="background-color:yellow;"></span> <span style="background-color:yellow;"></span>-<span style="background-color:yellow;">tutkielma</span><span style="background-color:yellow;"></span>
Laitos:Humanistinen osasto
Tiedekunta:Filosofinen tiedekunta
Korkeakoulu:It-Suomen yliopisto
Tiivistelmä: Tutkielmani aiheena ovat psykedeelisten pihteiden kyttjien kokemukset pihteiden kytstn. Se tarkastelee psykedeelien kytt paitsi yleisen ilmin, mys yhteisllisyyden ja yksilllisyyden teemoja kyseisten pihteiden kytn parissa. Pyrin heijastamaan mainitut teemat psykedeelien kyttjist laajempaan yhteyteen.



Kyseisiin pihteisiin lukeutuvat erilaiset huumaavat sienet, yleisimpin erilaiset psilocybe-suvun sienet, LSD ja useita harvinaisempia pihteit. Psykedeeliset pihteet ovat Suomessa melko vhn tutkittu aihe, varsinkin kulttuurintutkimuksessa sek yhteiskuntatieteen puolella ne loistavat poissaolollaan. Tutkielmalle olennaisena tausta-ajatuksena toimii laittomien pihteiden, eli huumeiden, kytn nivoutuminen osaksi suomalaista yhteiskuntaa. Koska ne ovat osa yhteiskuntaa, ne muodostavat kulttuurisia ilmiit, joiden tutkiminen on merkittv oman kokonaiskulttuurimme tarkastelun kannalta.



Olen haastatellut yhdeks kyttj tutkielmaani varten. Haastattelujen analyysi muodostaa trkeimmn osan tutkielmastani. Analyysi nojaa voimakkaasti antropologiseen rituaalintutkimukseen, eritoten Victor Turnerin ja Edith Turnerin kirjoituksiin. Kolmantena trken vaikuttajan tylleni on nyky-yhteiskunnan henkisist kehityskuluista paljon kirjoittanut Paul Heelas. Erityisesti hnen ajatuksensa elmn henkisyyksist, nykyajan henkisyyksien mallista, joiden keski on tss elmss transkendettisten kokemusten sijaan. Tutkielmassani positioin psykedeelisten pihteiden kytn osaksi nit elmn henkisyyksi.



Tarkastelen psykedeelisten pihteiden kytn rituaalisena, elmnlaatua kohentavana toimintana, johon liittyy mys vahva henkisyyden ulottuvuus. Valotan pihteit kyttvien ihmisten motivaatioita pihteiden kytlleen, joista yhteisllinen elementti nousee esiin yhten trkeimmist. Pihteill aikaansaadun liminaliteetin kautta psykedeelien kyttjt tuottavat communitaksen kokemuksia, jotka tyttvt yhteisllisyyden kokemuksen tarvetta. Toisaalta pihteiden kyttn liittyy voimakkaasti nkemys yksiln valinnan vapaudesta. Niden ristiriitojen kautta kuvaan individualistisen ontologian vaikutuksia psykedeelisten pihteiden kyttjien ajatuksiin ja sit kautta mys laajemmin yhteiskuntaamme. Psykedeelisten pihteiden kytt ja siihen yhdistettv psykedeelinen kulttuuri nyttytyy tutkielmassani mys selkesti 1960-luvulla vaikuttaneen hippiliikkeen henkisen perillisen. Tm historiallinen aspekti mys osaltaan osoittaa psykedeelisen kulttuurin osaksi kulttuurissamme vaikuttavia laajempia vireit.
Tiivistelmä EN: -
Yhdiste:
Aihe:
Menetelmät:
Otoskoko:<span style="background-color:yellow;"></span>
Muuta:<span style="background-color:yellow;"></span>
Tagit: communitas, henkisyys, liminaliteetti, psykedeeliset pihteet, yhteisllisyys
URL: <span style="background-color:yellow;"></span>
PDF: Lataa


Oppiaine:<span style="background-color:yellow;">Fysiologia</span><span style="background-color:yellow;"></span> <span style="background-color:yellow;">ja</span><span style="background-color:yellow;"></span> <span style="background-color:yellow;">neurotiede</span><span style="background-color:yellow;"></span>
Opinnäytetyön tyyppi:<span style="background-color:yellow;">Kandidaatin</span><span style="background-color:yellow;"></span> <span style="background-color:yellow;">tutkielma</span><span style="background-color:yellow;"></span>
Laitos:Biotieteiden laitos
Tiedekunta:Bio- ja ympristtieteellinen tiedekunta
Korkeakoulu:Helsingin yliopisto
Tiivistelmä: Serotoniini eli 5-hydroksitryptamiini (lyh. 5-HT) on neurohormoni ja vlittjaine, joka stelee lukuisia eri ihmiskehon toimintoja, joista merkittv osa sijoittuu keskushermostoon. Keskushermostossa serotoniinia sitovat 5-HT -reseptorit stelevt kognitiivisia ja psykologisia prosesseja kuten valvetila, mieliala ja muisti. Serotonergisten jrjestelmien toiminta on liitetty mielenterveysongelmiin kuten masennus ja skitsofrenia, mink johdosta yksi modernin psykofarmakologian keskittymisen kohteista on synapsiraossa olevan serotoniinin mrn muuttaminen ja 5-HT-reseptorien aktivointi tai salpaaminen.



5-HT2A -agonistit ovat yhdisteit, jotka keskushermostossa sitoutuvat serotoniinireseptorin alatyyppiin 5-HT2A, jonka aktivoituminen keskushermostossa stelee neuronien toimintaa toisiolhettien kautta.



5-HT2A-reseptorin jakautuminen keskushermostossa on painottunut selkeimmin neokorteksille 5-HT2A -agonistit eivt aktivoi pelkstn 5-HT2A-reseptoreja ja ainekohtaiset vaikutukset voivat vaihdella huomattavasti. Esimerkiksi sek LSD ett lisuridi ovat 5-HT2A-agonisteja, mutta PLC- toisiolhettikaskadin lisksi LSD aktivoi ylimrisi vasteita 5-HT2A-reseptoriin sitoutuessaan ja on hallusinogeeninen, toisin kuin lisuridi.



5-HT2A -reseptori tunnetaan epvirallisemmin mys psykedeelireseptorina ja 5-HT2A -agonisteista puhuttaessa ei voida vltt ksittelemst nimenomaisesti hallusinogeenisi 5- HT2A -agonisteja joihin viitataan mys klassisina psykedeelein tai alakulttuurin puhekieless deelein. Nit yhdisteit koskevaa aineistoa on saatavilla runsaasti, mutta kliinisen, soveltavan psykedeelitutkimuksen kulta-ajan (erityisesti 1960-luvun) ja nykypivn vlille on jnyt kyseenalaisen huumausainepolitiikan muodostama vuosikymmenten kuilu. Tutkimuksen pitkikisen laiminlynnin johdosta tss tutkielmassa pyritn ksittelemn hallusinogeenien toimintamekanismeja, farmakologiaa ja psykotrooppisia ominaisuuksia, tarkoituksenaan hlvent niit koskevia mahdollisia ennakkoluuloja ja harhaksityksi sek tarjota tieteellisesti uskottavia syit elvytt niit koskevaa kliinist tutkimusta.
Tiivistelmä EN: -
Yhdiste:
Aihe:
Menetelmät:
Otoskoko:<span style="background-color:yellow;"></span>
Muuta:<span style="background-color:yellow;"></span>
Tagit: 5-HT2A-agonistit, 5-HT2A-reseptori, DMT, hallusinogeenit, Hortonin oireyhtym, huumeet, keskushermosto, LSD, lkint, meskaliini, OCD, pakko-oireinen hiri, psilosybiini, psykiatria, psykotrooppiset yhdisteet, pihderiippuvuus, pihteet, serotoniini
URL: <span style="background-color:yellow;"></span>
PDF: Lataa


Oppiaine:<span style="background-color:yellow;">Kuvataidekasvatus</span><span style="background-color:yellow;"></span>
Opinnäytetyön tyyppi:<span style="background-color:yellow;">Kandidaatin</span><span style="background-color:yellow;"></span> <span style="background-color:yellow;">tutkielma</span><span style="background-color:yellow;"></span>
Laitos:Taiteen laitos
Tiedekunta:Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu
Korkeakoulu:Aalto-yliopisto
Tiivistelmä: Tutkielma tarkastelee psykedeelisen kokemuksen vaikutuksia taiteelliseen tyhn teoriataustan ja tapausesimerkin kautta. Psykedeelisen kokemuksen luonnetta ja sit mrittelevi ksitteit on avattu muun muassa Stanislav Grofin ja Robert Mastersin ja Jean Houstonin tutkimuksiin tukeutuen. Teoriataustassa on lisksi tarkasteltu taiteen ja psykedeelisen kokemuksen vlist suhdetta historiallisessa ja taideteoreettisessa viitekehyksess. Teoriapohjaa vasten tutkielmassa analysoidaan nykytaiteilija Alex Greyn taiteellista tyt.



Tarkastelun kohteena on kolme Alex Greyn maalausta, joiden analyysi ohjailee trke psykedeelisen kokemuksen ymmrtmist helpottava termipari set & setting. Set viittaa psykedeeliseen kokemukseen olennaisesti vaikuttavaan kokijan mielenmaisemaan ja setting yhtlailla merkitykselliseen ulkoiseen ympristn, joten tutkielmassa syvennyttn laajalti mys Greyn elmkerrallisiin tapahtumiin ja aatteisiin teosten taustalla.



Psykedeelinen kokemus on hyvin yksilllinen ja se reagoi herksti mielen ja ympristn muuttujiin. Sill on potentiaalia muuttaa ihmisen ajattelua ja asenteita monin eri tavoin. Alex Greyn taiteeseen psykedeeleill on ollut suuri vaikutus ja ne ovat olennaisesti vaikuttaneet hnen taiteessaan nkyvn mystisyyden ja henkisyyden teemaan.



Tutkielman valossa nyttisi silt, ett psykedeelisen kokemuksen vaikutukset taiteilijan tyhn ulottuvat hyvin laajalti ihmisyyden eri osa-alueisiin, eivtk rajoitu esimerkiksi vain kokemuksen visuaalisiin puoliin. Mys arkikokemuksesta poikkeavien tajunnantilojen suhde todellisuuteen ja kokemusten representaatiohin liittyvt ongelmat ovat tutkielmassa keskeisi. Lopussa pohdinta laajenee koskemaan muuntuneen tietoisuuden ja sen herttmien ajatusten asemaa yhteiskunnassa.
Tiivistelmä EN: -
Yhdiste:
Aihe:
Menetelmät:
Otoskoko:<span style="background-color:yellow;"></span>
Muuta:<span style="background-color:yellow;"></span>
Tagit: Alex Grey, huumeet, LSD, psykedeelinen kokemus, tietoisuus, todellisuus
URL: <span style="background-color:yellow;"></span>
PDF: Lataa


Oppiaine:<span style="background-color:yellow;">Mediatutkimus</span><span style="background-color:yellow;"></span>
Opinnäytetyön tyyppi:<span style="background-color:yellow;">Pro</span><span style="background-color:yellow;"></span> <span style="background-color:yellow;">gradu</span><span style="background-color:yellow;"></span> <span style="background-color:yellow;"></span>-<span style="background-color:yellow;">tutkielma</span><span style="background-color:yellow;"></span>
Laitos:Historian, kulttuurin ja taiteiden tutkimuksen laitos
Tiedekunta:Humanistinen tiedekunta
Korkeakoulu:Turun yliopisto
Tiivistelmä: Tss tutkielmassa tarkastelen psykedeelien ja mediateknologian vlist yhteytt. Lhestyn niiden vlisi kytkentj aluksi ksitteiden ja diskurssien kautta. Kyn lpi psykedeelien tuloa euro-amerikkalaisten yhteiskuntien laajamittaiseen tietoisuuteen 1960-luvulta alkaen ja siit nousseen psykedeelisen vastakulttuurin vaikutuksia muihin yhteiskunnallis-kulttuurisiin liikehdintihin.



Kartoitan vastakulttuurisen ajattelun siirtymi digitaalisia teknologioita koskeviin puhetapoihin. Osoitan yhtlisyyksi 1990-luvulle tultaessa syntyvn kyberdiskurssiin ja virtuaalitodellisuusteknologioihin sek psykedeeleihin liittyviin utopioihin ja dystopioihin. Esimerkkin mediateknologioiden vaikutuksesta psykedeelej ksittelevn keskusteluun tutkin suomalaisen psykedeelej ksittelevn internetkeskustelun luonnetta ja muutosta.



Lopuksi tarkastelen nykyhetkess vallitsevien diskurssien kentt ja niit yhteyksi, joita psykedeelien ja erityisesti virtuaalitodellisuuteknologioiden vlill on. Merkittvn kontekstina psykedeelien ja mediateknologioiden vlisen suhteen tarkastelulle on molempien kontekstuaalinen luonne. Nen niiden vastustavan sijoittumista kaksinapaisiin jaotteluihin; hyv/paha, luonnollinen/kulttuurinen ja aito/keinotekoinen. Tm mahdollistaa niist tehtyjen tulkintojen moninaisuuden ja hydyntmisen eri tarkoituksissa.
Tiivistelmä EN: -
Yhdiste:
Aihe:
Menetelmät:
Otoskoko:<span style="background-color:yellow;"></span>
Muuta:<span style="background-color:yellow;"></span>
Tagit: internet, teknologia, tietoisuus, verkkokeskustelu, virtuaalisuus
URL: <span style="background-color:yellow;"></span>
PDF: Lataa


Oppiaine:<span style="background-color:yellow;">Uskontotiede</span><span style="background-color:yellow;"></span>
Opinnäytetyön tyyppi:
Laitos:Historian kulttuurin ja taiteiden tutkimuksen laitos
Tiedekunta:Humanistinen tiedekunta
Korkeakoulu:Turun yliopisto
Tiivistelmä: Tss luvussa alalukuineen ksittelen tutkimukseni metodologiaa, aineistonhankintaa ja -arviointia, sek tutkimusetiikkaa. Lisksi esitn lyhyen Terence McKennan elmnkerran.



Tutkimukseni esittelee joitakin McKennan keskeisimmist ajatuksista, sek hnen rooliansa modernin psykedeelisen henkisyyden kentll. McKenna oli laaja-alainen ajattelija, jonka mielenkiinnon kohteita olivat shamanismin lisksi mm. alkemia ja hermeettinen esoteria, UFOilmit, jungilainen psykologia, kyberkulttuuri, filosofia ja historia. Pyrin tutkimuksessani tiivistmn McKennan filosofian keskenn yhteenliittyvi teemoja muutamien tarkoin valittujen otsikkojen alle.



Psykedeeliseen henkisyyteen hallusinogeenien lakistatuksen ja lnsimaisen valtakulttuurin huumevastaisen ilmapiirin takia varmastikin liittyvst stigmatisaation vaarasta huolimatta tll alakulttuurilla on nenkantajia, joiden joukossa Terence McKenna oli merkittv. Tt asemaa kuvannevat hyvin hnen kirjansa Food of the Gods -takakannen suositustekstit:



Jos edes murto-osa McKennan ajatuksista on totta, hnt tullaan jonain pivn pitmn tietoisuuden Kopernikuksena, sek Terence McKenna on villi mies, joka luotaa mielen suurten mysteerien syvyyksi. Hn kysyy isoja kysymyksi, hn ratsastaa Reunalla. Hn on tutkimusmatkaaja, inhimillisen tajunnan maailmanymprysmatkaaja. (McKenna 1992, takakansi.)



Ensimminen lause viitannee McKennan omien sanojensa mukaan usein esittmn vertaukseen, jonka mukaan psykedeelit ovat psykologialle, mit teleskoopit olivat 1500-luvun astronomialle. (Levin 1988, 17.)



Veljekset Terence ja Dennis McKenna sukelsivat psykedeelien tutkimukseen niin sanotusti p edell, ja niden tutkimusmatkojen seurauksena psykedeelisen alakulttuurin kentlle lanseerattiin ksitteet kuten sankarillinen annostus [en. Heroic Dose], ts. viisi grammaa kuivattuja psilosybiisisieni (mt., 20), Eschaton -aika-aalto [tunnetaan paremmin termill Timewave Zero], hyperavaruus muuntuneiden tajunnantilojen tapahtumapaikkana, sek tietenkin muuntautuvat konehaltiat [en. Self-transforming Machine Elves]. Olen pyrkinyt kntmn nm termit mahdollisimman hyvin suomen kielelle.



Edell mainittuja konehaltioita, sek muita McKennan suurelle yleislle lanseeraamia ajatuksia erittelen tarkemmin luvussa 2 alalukuineen, jotka ksittelevt McKennan keskeist filosofiaa. 1 Luvussa 3 ksittelen hiukan McKennan postuumia suosiota.



Tutkimukseni otsikko Psykedeelinen profeetta ei suinkaan tarkoita, ett McKennan asema psykedeelisen henkisyyden kentll vertautuisi suurten maailmanuskontojen profeettoihin. Nhdkseni hn vertautuu ennemminkin rock-thtiin; hnell on faneja seuraajien sijaan.



Otsikkoni syntyi esitellessni tutkimusideaani erlle ystvlleni. Kun kerroin kirjoittavani Terence McKennan filosofiasta, ystvni kommentoi: Terence McKenna on ennemminkin profeetta kuin filosofi. Tm huomautus ja McKennan ajattelun eskatologiset teemat saivat minut vaihtamaan otsikkoni nykyiseen muotoonsa. Otsikko sitoutuu mys McKennan lehtihaastatteluun nimelt Psychedelic prophet (Peet & Marcus 1992).
Tiivistelmä EN: -
Yhdiste:
Aihe:
Menetelmät:
Otoskoko:<span style="background-color:yellow;"></span>
Muuta:<span style="background-color:yellow;"></span>
Tagit: -
URL: <span style="background-color:yellow;"></span>
PDF: Lataa


Oppiaine:
Opinnäytetyön tyyppi:<span style="background-color:yellow;">Pro</span><span style="background-color:yellow;"></span> <span style="background-color:yellow;">gradu</span><span style="background-color:yellow;"></span> <span style="background-color:yellow;"></span>-<span style="background-color:yellow;">tutkielma</span><span style="background-color:yellow;"></span>
Laitos:Sosiaalitieteiden laitos
Tiedekunta:Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta
Korkeakoulu:Turun yliopisto
Tiivistelmä: Tutkielmani aiheena ovat huumausaineiden viihdekytt